Motiveren is te Leren

  • Vier wegen naar motivatie
    • Inhoud Vier Wegen
    • Voorbeelden uit het werkboek
    • Invulbladen uit het werkboek (via website uitgever)
    • Na verschijnen nieuw toegevoegde voorbeelden
    • Happertje op A4
  • Motiveren is te leren
    • Inhoudsopgave
    • Uit de inleiding
    • Figuren
    • Werkbladen
    • Artikelen
      Dirk van der Wulp
    • Literatuur
  • Ook interessant
  • Workshop of Training
  • Contact

Bronnen

Voor dit boek heb ik geput uit talloze boeken en online-bronnen. Hier vind je de startpunten die je naar diezelfde en nog veel meer bronnen leiden. Klik op de genoemde websites door en je vindt alle bronnen van de besproken theorieën.

Benedikt Wisniewski, Klaus Zierer and John Hattie
The Power of Feedback Revisited: A Meta-Analysis of Educational Feedback Research. Front. Psychol., 22 January 2020.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.03087/full 

Cauffman, L. & Van Dijk, D. (2009). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Boom / Lemma. Extra’s zijn te vinden op https://www.oplossingsgerichtwerkeninhetonderwijs.nl/

Deci & Ryan en veel meer auteurs, ongeveer alle oorspronkelijke wetenschappelijke artikelen over de zelfdeterminatietheorie. Juli 2017, op http://selfdeterminationtheory.org/domains/education-domain/

Dweck, C.S. (2010). Even geniuses work hard, Educational Leadership, September 2010, Vol. 68, #1, pp. 16-20. Te downloaden op http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/sept10/vol68/num01/Even-Geniuses-Work-Hard.aspx

Dweck, C.S. (2007). Boosting achievement with messages that motivate, Education Canada, Vol. 47, #2, pp. 6-10. Te downloaden op https://www.edcan.ca/articles/boosting-achievement-with-messages-that-motivate/

De Jong, P. & Berg, I. K. (2015). De kracht van oplossingen, 3e geheel herziene druk. Pearson Benelux.

Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback, Review of Educational Research, March 2007, Vol. 77, No. 1, pp. 81-112. Samenvatting op http://rer.sagepub.com/content/77/1/81.
Te downloaden op http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf

Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Hattie, J. (2013). Leren zichtbaar maken. Bazalt Educatieve uitgaven.

Hattie, J. (2014). Leren zichtbaar maken – beknopte uitgave. (2016, 6e druk) Bazalt Educatieve uitgaven.

Janssen, F., Hulshof, H. & van Veen, K. (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Universiteit Leiden/Groningen. Gedownload op https://www.universiteitleiden.nl/onderzoek/onderzoeksoutput/iclon/uitdagend-gedifferentieerd-vakonderwijs

Macdonald, A. Solution-focused brief therapy evaluation list – 06/06/17. Gecontroleerd juli 2017, op http://www.solutionsdoc.co.uk/sft.html

Now! Netwerk Oplossingsgericht Werkenden, Methodiek.
Gecontroleerd juli 2017, op http://oplossingsgericht.nu/methodiek/

Ros, A., Castelijns, J., van Loon, A-M. & Verbeeck, K. (2014). Gemotiveerd leren en lesgeven. Coutinho.

Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2009). Promoting Self-Determined School Engagement: Motivation, Learning, and Well-Being. In K.R. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of Motivation at School (pp. 171-195). New York / London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Sklare, G.B. Brief counseling that works. A solution focused approach for school counselors. Corwin Press, Inc.

Sluijsmans, D. & Kneyber, R. (red.) (2016). Toetsrevolutie, naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Te downloaden op http://toetsrevolutie.nl/?page_id=79

Van der Wulp, D., meerdere artikelen. Op motiverenisteleren.nl en op wij-leren.nl/dirk-van-der-wulp.php

Vansteenkiste, M. & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie. Acco.

"Deci & Ryan die ken ik nu wel. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar, die autonomie, dat gevoel van competentie en een goede relatie met de klas?" Die vraag, naar het hoe, daar geeft dit (werk)boek antwoord op.

Het nieuwe werkboek

Te koop via SWP en de reguliere boekhandel

Ook interessant

Alles in zijn geheel

  • Interview in Bionieuws16 maart 2023
  • Vier wegen naar motivatie: een recensie op onderzoekonderwijs.net15 maart 2023
  • Over demotiverende cijfers en motiverende feedback25 januari 2023
  • Groeimindset, toch maar wel6 mei 2019
  • Recensie op “Droog’s leren delen”5 maart 2019
  • Interview op Didactief Online5 maart 2019
  • Vertrouwen in ieder kind, oplossingsgerichte verhalen en werkvormen voor in de klas28 november 2018
  • Motiverend Promotie Onderzoek31 januari 2018

Het Boek


Te koop via SWP en de reguliere boekhandel

  • Vier wegen naar motivatie
    • Inhoud Vier Wegen
    • Voorbeelden uit het werkboek
    • Invulbladen uit het werkboek (via website uitgever)
    • Na verschijnen nieuw toegevoegde voorbeelden
    • Happertje op A4
  • Motiveren is te leren
    • Inhoudsopgave
    • Uit de inleiding
    • Figuren
    • Werkbladen
    • Artikelen
      Dirk van der Wulp
    • Literatuur
  • Ook interessant
  • Workshop of Training
  • Contact


Dirk van der Wulp

Op basis van 38 jaar ervaring als biologiedocent, 25 jaren werken als leerlingbegeleider in het onderwijs en 15 jaren bestudering van de wetenschappelijke literatuur over motivatie krijg je in het boek Motiveren is te leren antwoorden op de vraag: ‘Hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden?’ De lezer vindt in Motiveren is te leren zowel suggesties vanuit de wetenschap ten aanzien van wat goed is om te doen en te laten als concrete voorbeelden van toepassingen.

De oefeningen en ervaringen van de in de afgelopen jaren door ons verzorgde trainingen hebben we verwerkt in het gloednieuwe zelfwerkboek Vier wegen naar motivatie. Het bevat vele direct toe te passen praktijkvoorbeelden van klasgerichte motivatie-strategieën en suggesties en oefeningen over hoe die toe te passen.

Mail: Dirk van der Wulp
Website: vanderwulp.eu, motiverenisteleren.nl


Mail Dirk


Sandra Elzinga

Als docent biologie heeft Sandra Elzinga de liefde voor onderwijs meegekregen. Als docent is ze trots dat ze daar onderdeel van mag zijn. De trainingen die zij daarnaast geeft, zijn gericht op het functioneren in de klas. Het doel is om docenten te ondersteunen bij hun wens om de lessen te verbeteren en hun leerlingen te motiveren. Ook coacht zij individuele docenten in de klas zodat het lesgeven weer energie kan geven in plaats van dat het teveel energie vraagt.

De expertise die dat heeft opgeleverd heeft zij ingebracht bij het schrijven van dit nieuwe zelfwerkboek Vier wegen naar motivatie. Dit heeft het werkboek gemaakt tot een in de praktijk meteen bruikbaar oefenboek met vele voorbeelden van klasgerichte motivatie-strategieën.

Mail: Buro Elzinga Training en Advies
Website: betaonderwijsopmaat.nl


Mail Sandra

Klik op de flyer voor een full-size exemplaar


Info aanvragen