Berichten overzicht
-
Over demotiverende cijfers en motiverende feedback
Dit is een prachtig (en best groot) artikel over waarom het goed is om leerlingen geschreven feedback te geven in plaats van cijfers.
Conclusie van de schrijver: "Dus als we dan weten dat het onze studenten beter helpt dan cijfers, waarom doen we het dan niet? Bij Programmatisch Toetsen zie je wel (deels) een verschuiving in die richting, dus wie weet"
-
Groeimindset, toch maar wel
Groei mindset is een begrip uit een wetenschappelijke theorie over motivatie, intelligentie en leren. Deze theorie wordt sinds ruim 30 jaar ontwikkeld door Carol Dweck en medewerkers. Veel leerkrachten en docenten hebben er weleens van gehoord.
Terwijl de theorie meer en meer toepassing vindt in het onderwijs worden kritische geluiden over Dwecks theorie ook luider. Er verschijnen studies die beweren dat … Andere laten juist het tegenovergestelde zien en claimen dat een groei mindset een bruikbaar positief effect heeft op de leerprestaties. Heel verwarrend. Wat moeten we daar nu mee in de klas?Klik hier voor het volledige artikel
-
Recensie op “Droog’s leren delen”
Op het Blog “Droog’s leren delen” is een recensie verschenen over ‘Motiveren is te Leren’. Het begint zo …
Motiveren is te leren, Uitgeverij SWP 2018, geschreven door Dirk van der Wulp, is een heel praktisch boek. De schrijver koppelt zijn eigen langjarige ervaringen als docent en mentor aan een grondige wetenschappelijke onderbouwing en …
-
Interview op Didactief Online
Gepubliceerd op 06-02-2019‘Als er iets is wat docenten gelukkig maakt dan is het een klas vol met intrinsiek gemotiveerde, in de stof geïnteresseerde en hardwerkende leerlingen.’ Dirk van der Wulp, auteur van Motiveren is te leren kijkt stralend rond. ‘En het is zo eenvoudig, vrijwel iedereen kan het leren!’