Motiveren is te Leren

  • Vier wegen naar motivatie
    • Inhoud Vier Wegen
    • Voorbeelden uit het werkboek
    • Invulbladen uit het werkboek (via website uitgever)
    • Na verschijnen nieuw toegevoegde voorbeelden
    • Happertje op A4
  • Motiveren is te leren
    • Inhoudsopgave
    • Uit de inleiding
    • Figuren
    • Werkbladen
    • Artikelen
      Dirk van der Wulp
    • Literatuur
  • Ook interessant
  • Workshop of Training
  • Contact

Berichten overzicht

  • Interview in Bionieuws

  • Vier wegen naar motivatie: een recensie op onderzoekonderwijs.net

    Vier wegen naar motivatie — boekbespreking
  • Over demotiverende cijfers en motiverende feedback

    Dit is een prachtig (en best groot) artikel over waarom het goed is om leerlingen geschreven feedback te geven in plaats van cijfers.

    Geen punt. Waarom we op evaluaties liever geen cijfers meer kleven
    Conclusie van de schrijver:
    "Dus als we dan weten dat het onze studenten beter helpt dan cijfers, waarom doen we het dan niet? Bij Programmatisch Toetsen zie je wel (deels) een verschuiving in die richting, dus wie weet"
  • Groeimindset, toch maar wel

    Groei mindset is een begrip uit een wetenschappelijke theorie over motivatie, intelligentie en leren. Deze theorie wordt sinds ruim 30 jaar ontwikkeld door Carol Dweck en medewerkers. Veel leerkrachten en docenten hebben er weleens van gehoord.

    Terwijl de theorie meer en meer toepassing vindt in het onderwijs worden kritische geluiden over Dwecks theorie ook luider. Er verschijnen studies die beweren dat … Andere laten juist het tegenovergestelde zien en claimen dat een groei mindset een bruikbaar positief effect heeft op de leerprestaties. Heel verwarrend. Wat moeten we daar nu mee in de klas?

    Klik hier voor het volledige artikel

  • Recensie op “Droog’s leren delen”

    Op het Blog “Droog’s leren delen” is een recensie verschenen over  ‘Motiveren is te Leren’. Het begint zo …

    Motiveren is te leren, Uitgeverij SWP 2018, geschreven door Dirk van der Wulp, is een heel praktisch boek. De schrijver koppelt zijn eigen langjarige ervaringen als docent en mentor aan een grondige wetenschappelijke onderbouwing en …

    Lees hier het volledige artikel

  • Interview op Didactief Online

    Gepubliceerd op 06-02-2019
    ‘Als er iets is wat docenten gelukkig maakt dan is het een klas vol met intrinsiek gemotiveerde, in de stof geïnteresseerde en hardwerkende leerlingen.’ Dirk van der Wulp, auteur van Motiveren is te leren kijkt stralend rond. ‘En het is zo eenvoudig, vrijwel iedereen kan het leren!’
    Lees hier het volledige interview.
"Deci & Ryan die ken ik nu wel. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar, die autonomie, dat gevoel van competentie en een goede relatie met de klas?" Die vraag, naar het hoe, daar geeft dit (werk)boek antwoord op.

Het nieuwe werkboek

Te koop via SWP en de reguliere boekhandel

Ook interessant

Alles in zijn geheel

  • Interview in Bionieuws16 maart 2023
  • Vier wegen naar motivatie: een recensie op onderzoekonderwijs.net15 maart 2023
  • Over demotiverende cijfers en motiverende feedback25 januari 2023
  • Groeimindset, toch maar wel6 mei 2019
  • Recensie op “Droog’s leren delen”5 maart 2019
  • Interview op Didactief Online5 maart 2019
  • Vertrouwen in ieder kind, oplossingsgerichte verhalen en werkvormen voor in de klas28 november 2018
  • Motiverend Promotie Onderzoek31 januari 2018

Het Boek


Te koop via SWP en de reguliere boekhandel

  • Vier wegen naar motivatie
    • Inhoud Vier Wegen
    • Voorbeelden uit het werkboek
    • Invulbladen uit het werkboek (via website uitgever)
    • Na verschijnen nieuw toegevoegde voorbeelden
    • Happertje op A4
  • Motiveren is te leren
    • Inhoudsopgave
    • Uit de inleiding
    • Figuren
    • Werkbladen
    • Artikelen
      Dirk van der Wulp
    • Literatuur
  • Ook interessant
  • Workshop of Training
  • Contact


Dirk van der Wulp

Op basis van 38 jaar ervaring als biologiedocent, 25 jaren werken als leerlingbegeleider in het onderwijs en 15 jaren bestudering van de wetenschappelijke literatuur over motivatie krijg je in het boek Motiveren is te leren antwoorden op de vraag: ‘Hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden?’ De lezer vindt in Motiveren is te leren zowel suggesties vanuit de wetenschap ten aanzien van wat goed is om te doen en te laten als concrete voorbeelden van toepassingen.

De oefeningen en ervaringen van de in de afgelopen jaren door ons verzorgde trainingen hebben we verwerkt in het gloednieuwe zelfwerkboek Vier wegen naar motivatie. Het bevat vele direct toe te passen praktijkvoorbeelden van klasgerichte motivatie-strategieën en suggesties en oefeningen over hoe die toe te passen.

Mail: Dirk van der Wulp
Website: vanderwulp.eu, motiverenisteleren.nl


Mail Dirk


Sandra Elzinga

Als docent biologie heeft Sandra Elzinga de liefde voor onderwijs meegekregen. Als docent is ze trots dat ze daar onderdeel van mag zijn. De trainingen die zij daarnaast geeft, zijn gericht op het functioneren in de klas. Het doel is om docenten te ondersteunen bij hun wens om de lessen te verbeteren en hun leerlingen te motiveren. Ook coacht zij individuele docenten in de klas zodat het lesgeven weer energie kan geven in plaats van dat het teveel energie vraagt.

De expertise die dat heeft opgeleverd heeft zij ingebracht bij het schrijven van dit nieuwe zelfwerkboek Vier wegen naar motivatie. Dit heeft het werkboek gemaakt tot een in de praktijk meteen bruikbaar oefenboek met vele voorbeelden van klasgerichte motivatie-strategieën.

Mail: Buro Elzinga Training en Advies
Website: betaonderwijsopmaat.nl


Mail Sandra

Klik op de flyer voor een full-size exemplaar


Info aanvragen